Gabinet Dermatologii i Wenerologii
Dermatologia estetyczna

Wyprysk

Wyprysk, z łaciny -  eczema, to zapalna choroba skóry o nieinfekcyjnym podłożu.  Jest wiele odmian wyprysku, jednak dermatolodzy najczęściej obserwują wyprysk kontaktowy, który może być spowodowany alergią lub może mieć podłoże niealergiczne – z podrażnienia. Zwykle początek choroby charakteryzuje się wystąpieniem czerwonych grudek , które potem zamieniają się w pęcherzyki. Pęcherzyki pękają pozostawiając nadżerki. Gdy dojdzie do zakażenia mogą pojawić się zmiany ropne oraz wydzielina, która po zaschnięciu tworzy szarożółte strupy. Często występuje obrzęk skóry i tkanki podskórnej, w szczególności na twarzy, rękach czy powiekach. Chorzy często uskarżają się na uporczywy świąd. Wraz z upływem czasu skóra przebarwia się i staje się mniej sprężysta.

W przypadku wyprysku kontaktowego najważniejsze jest wykrycie substancji uczulającej lub drażniącej i wyeliminowanie kontaktu z nią, a jeżeli jest to niemożliwe, przynajmniej ograniczenie kontaktu z czynnikami prowokującymi. W diagnostyce tego schorzenia zastosowanie mają alergiczne testy naskórkowe (płatkowe). Badanie to polega na aplikacji testowanych substancji na skórę pacjenta najczęściej na okres 48 godzin. Reakcję skóry na poszczególne grupy alergenów ocenia się zwykle po 48 i 72 godzinach, czasami dermatolog może zalecić dodatkową kontrolę w późniejszym czasie.

2013 Gabinet dermatologii i wenerologii Wykonanie strony DesignSpektrum